El passat mes de desembre de 2020 va finalitzar el projecte #Protagoniza: Ciència i Divulgació Inclusives, liderat per la Institució Milà i Fontanals de Recerca en Humanitats del CSIC (IMF-CSIC) i finançat per la FECYT-Ministeri de Ciència i Innovació. El projecte, integrat per desenes d’accions, s’ha dirigit sobretot a col·lectius tradicionalment oblidats per la divulgació.

El projecte, coordinat pel tècnic del CSIC Millán Mozota, continua l’estela d’altres iniciatives del mateix centre en anys anteriors. A causa dels moments actuals d’emergència sanitària, el projecte s’ha hagut d’adaptar algunes de les seves activitats a un format en línia.

#Protagoniza: Ciència i Divulgació Inclusives de l’equip de Milà i Fontanals s’ha centrat en la realització d’una sèrie d’activitats adreçades a col·lectius tradicionalment marginats per la divulgació, com persones amb diversitat funcional, de la tercera edat o en risc d’exclusió social.

Algunes de les accions realitzades inclouen tallers amb grups de joves en risc d’exclusió social, com els cursos de cuina per a la inserció laboral organitzats amb la cooperativa Impulsem i l’IES Milà i Fontanals; tallers en un centre educatiu dins de la presó Brians 2; accions amb pacients del grup terapèutic Antaviana de l’Hospital Taulí; representacions teatrals divulgatives realitzades per dones gitanes; visites a centres de recerca per part de grups de la tercera edat i activitats i vídeos amb el servei ocupacional del grup cooperatiu TEB de persones amb discapacitat. Així mateix, han acudit a centres socials, col·legis i instituts, molt especialment a aquells amb situacions complicades i amb una gran diversitat social.

Una altra activitat va consistir en la realització d’una pel·lícula muda per desmuntar tòpics sobre la prehistòria, juntament amb Cheapfilms i el grup cooperatiu TEB, amb un grup de persones amb discapacitat intel·lectual i les seves monitores com a protagonistes del film.

Gerard Remolins, membre de el projecte, destaca la gran acollida que han tingut aquestes activitats entre el seu públic objectiu “superant totes les nostres expectatives, apoderant els participants i fent-los protagonistes de la construcció del coneixement científic”.

Disseny de jocs i activitats per a la divulgació científica

En el marc del projecte s’han dissenyat jocs, activitats i altres eines per afavorir, fomentar i avaluar la divulgació i la didàctica de la ciència, i fer-les accessibles i inclusives per a tota la ciutadania. És en aquest apartat on es troben inclosos els prototips i eines dissenyades per ReGiraRocs SL, les col·laboracions amb estudis d’especialistes en psicopedagogia com Ludia Assessores, les proves i activitats realitzades en festivals com El Festival del Joc del Pirineu, o el disseny d’una col·lecció de fitxes analítiques sobre productes d’oci (llibres, còmics, jocs de taula, etc.), anomenades Divulgafichas, que avaluen el rigor d’aquests productes des del punt de vista científic.

En aquest apartat de disseny d’eines didàctiques, des de #Protagoniza també s’ha assessorat el projecte Prehistòria Oberta, Diversa i Inclusiva d’alumnes de l’IES Carles Vallbona de Granollers, que ha rebut multitud de premis en certàmens educatius. Una altra eina destacada ha estat el simulador d’excavació arqueològica del Neolític, que van utilitzar en una  acció amb joves d’Andorra per ensenyar-los les tècniques d’excavació, registre i interpretació d’un jaciment arqueològic.

Totes aquestes activitats i eines han quedat recollides regularment a la pàgina web principal del projecte, Ciencia Inclusiva. A més, també s’han difós a través de les diferents xarxes socials del projecte, com són el seu canal de YouTube YouTube Investigación y Divulgación Inclusivas, el podcast ¡Cuéntanos tú! a iVoox i al seu perfil de Twitter (@INDI_Inclusion).

El projecte durant la pandèmia de Covid-19

En aquests moments d’emergència sanitària, el projecte ha necessitat adaptar-se a les noves circumstàncies. Tal com apunta Millán Mozota, “la pandèmia de la Covid-19 ha suposat un enorme repte i obstacle per a tota la societat i també per al projecte. En el nostre cas, ens hem centrat en el disseny, desenvolupament i avaluació d’activitats durant els mesos més complicats, quan no podíem reunir-nos presencialment ni l’equip ni amb el nostre públic protagonista. També hem dissenyat activitats en línia, però aquesta pandèmia ens ha fet veure que aquests col·lectius oblidats són encara més vulnerables a l’aïllament social i pel que fa a la ciència en aquestes circumstàncies”.

És precisament per això, per poder arribar millor al seu públic, que esperen poder recuperar aviat el format presencial “amb distàncies físiques, visuals i emocionals de km 0”, comenta la investigadora Ariadna Nieto Espinet, “perquè aquesta és la garantia d’èxit del nostre projecte, la que ens permetrà continuar estant presents en els diferents instituts i espais associatius de barri”.

El projecte #Protagoniza: Ciència i Divulgació Inclusives (FCT-18-13.183) està finançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i el Ministeri de Ciència i Innovació.

 

Finaliza el proyecto #Protagoniza: Ciencia y Divulgación Inclusivas, del CSIC

Nois i noies del servei ocupacional del grup cooperatiu TEB, durant la gravació de la pel·lícula divulgativa amb Cheapfilms, en el marc del projecte #Protagoniza. Imatge: IMF-CSIC.